امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

مشکلات پرستاری، از شغل دوم تا مهاجرت | آخرین وضعیت تعرفه‌های پرستاری

  • کد خبر: ۱۹۵۲۳۷
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
مشکلات پرستاری، از شغل دوم تا مهاجرت | آخرین وضعیت تعرفه‌های پرستاری
نایب رئیس نظام پرستاری مشهد از مشکلات عدیده پرستاران در حوزه های مختلف خبر داد.

حمید نخعی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز به مناسبت روز پرستار به همکاران فعال این حوزه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹ هزار و ۳۰۰ پرستار در مجموعه‌های درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و حدود ۳ هزار پرستار هم در مراکز درمانی بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستند که ۷۰ درصد بانوان و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد نیز آقایان می‌باشند.

وی ادامه داد: با این اوصاف، مشکل کمبود پرستار در مشهد به امری ریشه‌ای تبدیل شده است و از استاندارد‌های اعلامی وزارت بهداشت بسیار عقب هستیم. وزارتخانه مصوب کرده است که ازای هر تخت باید ۱.۶ کادر پرستاری فعال باشند؛ در حالیکه میزان کنونی تخت بیمار به پرستار تنها ۰.۸ می‌باشد.

نخعی افزود: بنابراین اگر به اندازه ظرفیت کنونی مان هم نیروی جدید جذب کنیم، بازهم از استاندارد‌های اعلامی وزارت بهداشت در تعداد نیروی انسانی بسیار عقب هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در آزمون استخدامی اخیر، سهم بسیار اندکی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص یافت؛ به گونه‌ای که مجموع کادر پرستاری اعم از اورژانس و حوزه درمان و... جمعا ۳۰۰ نفر جذب شدند که حدود ۱۰۰ نفر از آن‌ها به بیمارستان ولایت مشهد اختصاص یافتند.

مشکلات پرستاری؛ از شغل دوم تا مهاجرت

نایب رئیس نظام پرستاری مشهد به مشکلات همکاران خود پرداخت و توضیح داد: مشکلات معیشتی پرستاران به گونه‌ای است که آن‌ها را از فعالیت ناامید می‌سازد. برخی همکاران ما همیشه دستمزد‌های کشور‌های عربی یا اروپایی را مثال می‌زنند و وضع موجود گلایه دارند.

نخعی ادامه داد: یکی از گلایه‌های آن‌ها مربوط به عدم تخصیص فوق العاده خاص است که در قانون نیز به آن اشاره شده، اما نه در مجلس مصوب شد و نه سازمان برنامه و بودجه اجازه داد تا وزارت بهداشت از محل درآمد‌های خود آنرا بپردازد. این خواسته‌ها بیشتر از آنکه سخت و ناممکن باشد، درگیر بروکراسی‌های گوناگون می‌شود و حقوق پرستاران تضییع می‌گردد.

وی با اشاره به پرداختی اضافه کار پرستاران تصریح کرد: اعداد اضافه کاری پرستاران فوق العاده ناچیز است؛ پرستاران با سابقه ما ساعتی ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان و پرستاران با سابقه کمتر هم ساعتی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان دریافت می‌کنند که هیچ توجیهی برای اضافه کاری ندارد.

نخعی تاکید کرد: سیستم بیمارستانی ما به شکلی است که پرستار باید اضافه کار خود را انجام دهد و مانند برخی نهاد‌ها نیست که اضافه کار را جز حضور واقعی، براساس کیفیت کار پرسنل پرداخت نمایند. در حال حاضر پرستاران باسابقه حدود ۱۰۰ ساعت در ماه و گا‌ها همکاران زیادی تا ۱۷۵ ساعت اضافه کار واقعی و اجباری دارند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال پرستاری که در یک شیفت کاری، ۶ ساعت اضافه کار داشته باشد با احتساب نرخ ۲۰ هزار تومانی، به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد که در حال حاضر پول یک کیسه میوه هم نمی‌شود و اینهاست که امید و انگیزه همکاران ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

نایب رئیس نظام پرستاری مشهد همچنین گفت: بسیاری از همکارانمان ترجیح می‌دهند دیگر حرفه پرستاری را دنبال نکنند یا به سایر مشاغل روی آورند که از فروشندگی مغازه تا راننده تاکسی‌های اینترنتی به عنوان مشاغل دوم یا جایگزین می‌توان یاد کرد.

سالانه بیش از ۲ هزار پرستار مهاجرت می‌کنند

نخعی به موضوع مهاجرت اشاره کرد و گفت: آمار‌های کشوری حاکی از آن است که ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از پرستاران کشور مهاجرت می‌کنند که اگر همان ۲۰۰ نفر را فرض کنیم، هر سال حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پرستار ایران را ترک می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از پرستاران با دریافت گواهی فعالیت حرفه‌ای ایران را ترک می‌کنند، اما الزاما در کشور مقصد به عنوان نیروی پرستاری فعالیت ندارند.

قرارداد‌های مختلف، حقوق‌های متفاوت

وی به انواع قرارداد‌ها اشاره و گفت: نیرو‌هایی داریم که قرارداد‌های شرکتی، پیمانی، شبه پیمانی، طرحی و رسمی دارند و پرداختی‌های هرکسی با دیگر متفاوت است. در چنین وضعیتی، بی انگیزگی همکار و ناامیدی از تغییر، کار او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نخعی با بیان اینکه گاهی مجبوریم از دانشجویان پرستاری استفاده کنیم عنوان کرد: شخصا آماری از تعداد دانشجویان رشته پرستاری در مشهد ندارم. اما گاهی مجبوریم از دانشجویان ترم‌های ۶ به بالای پرستاری برای کار دعوت به عمل بیاوریم و آن‌ها نیز به نوبه خود نیازمند حمایت پرستاران باتجربه‌تر برای دریافت راهنمایی بیشتر می‌باشند و اگرچه حضورشان کمک کننده است، ولی حلال مشکلات نیست.

نایب رئیس نظام پرستاری مشهد هوشمندسازی پرستاری را ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: نصف وقت مفید یک پرستار بجای آنکه بالای سر بیمار و مراقبت از او سپری شود، به نگارش گزارش و پرونده نویسی اختصاص می‌یابد و باید به سمت هوشمندسازی فرایند‌های پرونده نویسی برویم.

آخرین وضعیت تعرفه‌های پرستاری

این مقام نظام پرستاری مشهد در بخش پایانی گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز به موضوع تعرفه پرستاری اشاره کرد و گفت: دستورالعمل ابلاغی تعرفه در سال ۱۴۰۱ که بر مبنای عملکرد و انتصاب تخت به پرستار است، در سال ۱۴۰۱ پس از پرداخت اولین علی الحساب ایرادات زیادی داشت که خوب بیشتر ایرادات مربوط به بخش‌های اتاق عمل و دیالیز و اورژانس و همکاران شبکار بود که به وزارت خانه منعکس شد و در دستورالعمل ۱۴۰۲ تا حدودی این ضرایب اصلاح شد و هنوز هم نیاز به تغییر دارد.  

نخعی ادامه داد: بر اساس مستندات و مبالغ پبش بینی شده از دی ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱ متوسط دریافتی همکاران ما باید حدود۳ میلیون تومان میشد که ارقام واریزی خیلی کمتر و متفاوت از چیزی است که مرتب در رسانه‌ها اعلام می شد.

تا الان تعرفه ۱۴۰۱ در دو مرحله علی الحساب پرداخت شده و بزودی ماتفاوت پرداخت نهایی سال ۱۴۰۱ بر اساس سامانه کارآمد وزارت بهداشت به حساب همکاران واریز خواهد شد.

وی عنوان کرد: موارد مذکور مربوط به بیمارستان‌های دولتی بود و بخش خصوص شرایط متفاوتی دارد. بیمارستان‌های خصوصی پول تعرفه پرستاری را از تیرماه ۱۴۰۱ دریافت کرده اند، اما به همکاران خود پرداخت نمی‌نمایند. برخی بیمارستا‌ها هم به شکل علی الحساب و در چند مرحله این پول را به حساب پرستاران خود واریز کرده اند.

نخعی در پایان اشاره‌ای هم به پرونده شهدای مدافع سلامت و همچنین تبدیل وضعیت پرستاران داوطلب دوره همه گیری کووید-۱۹ کرد و گفت: خوشبختانه پرونده پرستارانی که در دوران کرونا شهید شدند کامل شده است و نام شهدای سلامت بر آنان نقش بسته است.

وی ادامه داد:، اما در مورد پرستارانی که در دوره کرونا به صورت داوطلبانه فعالیت کردند، متاسفانه جذبی صورت نگرفت و تنها امتیازی که برای آنان در نظر گرفته شد، جمع ماه‌های حضور در بیمارستان‌ها به عنوان امتیاز در آزمون استخدامی بود که آن هم حداکثر ۲۰امتیاز بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->